Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X X

Menu

2014. április 18., péntek

Ha maradnék - kritika

Fülszöveg
És te hogyan döntenél?

Képzeld el, hogy mindened megvan, amiről csak egy lány álmodhat. A szüleid jó fejek, mindig megértenek és melletted állnak. Az öcséd a legédesebb kiskölyök a világon. A város legígéretesebb rockbandájának frontemberével jársz, aki nem elég, hogy eredeti és különleges, de imád is téged. A zenei tehetséged szélesre tárta előtted a világ kapuit.

Képzeld el, hogy aznap, mikor leesik az első hó, mindezt elveszítheted.

Amikor életedben először kell komoly döntést hoznod, nem áll melletted senki, akitől segítséget remélhetnél. Élet és halál között kell választanod. Az életed soha nem lehet olyan, mint amilyennek ismerted. A halálról semmit sem tudsz.

Te mit tennél? Harcolnál vagy feladnád? Mennél vagy maradnál?

Véleményem: vigyázat, spoileres!

Sokszor szembejött már velem ez a könyv, de nem éreztem késztetést rá, hogy elolvassam. Egyrészt azért, mert megnéztem a film előzetesét, autóbaleset, halál, és rögtön tudtam, hogy ez a könyv így próbálja meg megragadni az érzelmeimet, és én ezt nem szeretem. Mint azokat a regényeket sem, amikben betegek szerepelnek, mert egyértelmű, hogy halállal fog zárulni a mű, és ettől nekem hatásvadásszá válik. De aztán pontosan ugyanez az indokból olvastam el mégis. Keresgéltem olyan történeteket, amikben lehet sírni, amik megragadnak bennem valamit és kitépik a szívemet. Nem sírtam rajta, csak néhányszor futott össze a könny a szemembe. Mert az biztos, hogy érzelemdús egy könyv.

Az volt a legfájdalmasabb az egészben, hogy két síkon játszódott a történet, a fejezet egyik felében a jelen, Mia küzdése van a középpontban, aztán vált egyet, és a múltról kezd el mesélni. Hogyan lett Adam a barátja, hogyan váltak Kimmel olyan jó barátnőkké, mit jelent a számára a zene, milyen félelmei vannak, mik gyötrik őt. És az fájt a legjobban ezt olvasni, hogy mikor megemlítette a szüleit, vagy ők és az öccse, Teddy szerepeltek, akkor már tudtam, hogy meghaltak. És olyan nehéz volt elszakadni ettől a gondolattól, hogy milyen szerető családja van ennek a lánynak, igazán szerencsés, jó emberek, és ilyen tragikus dolog történik velük. Mia mesél róluk az olvasónak, de közben ott lebeg a másik tény, HA felébred, már nem lesznek vele. Ez hatott meg a leginkább, és mikor ebbe mélyebben belegondoltam, akkor érzékenyültem el nagyon.

Az is megható volt, ahogyan Kim és Adam próbálkoztak, hogy bejussanak Miához, hogy a lány, még ha nincs is eszméleténél, valahogy mégis elmondják neki, hogy itt vannak, és ébredjen fel. A nagyapa reakciója is szintúgy könnyfakasztó volt.

Azt furcsálltam, és azt nem értettem az elején, hogy miért kétséges az, hogy Mia fel akar ébredni? Hát nem minden ember élni akar? Aztán ahogy haladtam előre a lapokkal, rájöttem, hogy miért volt eddig a döntése olyan képlékeny. Mert ha úgy nézzük, furcsa, hogy nem akar felébredni, hiszen annyi lehetőség állt még előtte, viszont másrészről pedig meghaltak a szülei, elveszítette a testvérét. Ki akarna nélkülük tovább élni, még ha ott is van a barátja, barátnője és a nagyszülei? Ők is a családját alkotják, való igaz, de szembesülni vele, hogy ezek a kedves emberek többé nem lesznek vele...

Tényleg nagy hatással volt rám ez a könyv, mert ha az ember egy ilyen történetet vesz a kezébe, akarva-akaratlanul elgondolkodik, hogy ő mit választana, ha Mia helyében lenne. Én is megtettem, ettől pedig csak még közelebb éreztem őt magamhoz. Nagyon kedvelhető, emberséges karaktereket hozott létre az írónő, akikért fájt a szívem. Az is tetszett, ahogyan a zenét és annak szeretetét beleszőtte a történetbe, nagyon pozitívan hatott a könyv megítélésére.

Ami miatt mégis levonok egy fél csillagot, az Mia kezdeti reakciója. Mintha meg sem érintette volna a szülei halála, mikor a hóban meglátta őket, az egész dokumentumszerű volt, attól függetlenül, hogy E/1-ben íródott. Talán ezt akkor néztem volna el, ha nem maga Mia meséli el, de ez a megoldás így nem tetszett. Nem volt meg az a reakció, amit én vártam, egyedül csak akkor, mikor Teddy halálát megtudta. De egyébként nagyon erős könyv, ami elgondolkodtat, és ráébreszt, hogy mennyire törékeny is az élet. Közhely, de így van.

Értékelés: 5/4,5
Borító: 5/4
Kedvenc szereplő: az egész család

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése