Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X X

Menu

2014. április 21., hétfő

A beavatott - kritika

Fülszöveg
EGYETLEN DÖNTÉS 
alapján megtudhatod, kik az igazi barátaid 
EGYETLEN DÖNTÉS 
meghatározhatja az értékrendedet 
EGYETLEN DÖNTÉS 
örökre megmutathatja, kihez és mihez vagy hűséges 
EGYETLEN DÖNTÉS, AMELYTŐL MEGVÁLTOZOL

Beatrice Prior az antiutópisztikus Chicagóban él: az itteni társadalom öt csoportra tagolódik, melyek mindegyike egy-egy erény kiművelését írja elő tagjai számára. Ők az Őszinték, az Önfeláldozók, a Bátrak, a Barátságosak és a Műveltek. Az év egy bizonyos napján a mindenkori tizenhat éveseknek el kell dönteniük, melyik csoporthoz kívánnak tartozni. Ennek kell szentelniük életük hátralevő részét. Beatrice ingadozik aközött, hogy a családjával maradjon-e, vagy végre önmagává váljon. Ez a két lehetőség kizárja egymást. Végül olyan döntést hoz, amely mindenki számára meglepetést jelent – még önmagának is.

Véleményem: vigyázat, spoileres!

Sajnos előbb láttam a filmet, minthogy elolvastam volna; bevallom a filmre jobban is kíváncsi voltam, mint a könyvre, pedig a könyv sokszor szembejött már velem, és sokszor felkerült a kívánságlistámra, csak valahogyan utána mindig lekerült. Nem fogom bántani a könyvet, mert kifejezetten tetszett, nem mondom rá, hogy Éhezők viadala koppintás lenne. Attól, hogy mindkettő disztópia, nem hasonlít egymásra a két mű, nem is tudok nagyon más párhuzamot vonni közöttük.

Tetszett a regény igen, kellemes olvasmány volt, a főhősnő nem idegesített, sőt, nagyon élveztem olvasni, ahogyan az ártatlan kislányból a végére egy igazi, belevaló nő lett. Viszont alapvetően azzal volt a bajom, ami az egész történet magva, a besorolás. Úgy konkrétan nem rossz ötlet, hogy legyenek csoportok, és egy kiválasztás után kerüljön be valaki oda, de ez az öt csoport egy hatalmas nagy baromság. És nem az indokok miatt, hogy miért pont ezek a csoportok jöttek létre, mert az igazából jól meg lett magyarázva, inkább azért, mert nem hiszem, hogy az embereknek egy, azaz EGY tulajdonsága van, és az határozza meg őket, aki pedig mégis többel rendelkezik, az elfajzott és meg kell ölni. Hülyeség. Vagy nincs okos és őszinte ember egyszerre? Kétlem. Azzal pedig mi van, aki csoportot váltott? Tizenhat évig egy adott eszmét követett, de megjelent benne egy másiké is, amit kiválaszt, akkor ő nem elfajzott? Elvégre két tulajdonság biztosan megvan benne.

Azt pedig végképp nem értem, hogy minek kell a teszt, ha utána úgyis az adott személy dönti el, hogy hová szeretne tartozni? Csak arra volt jó az egész, hogy kiderüljön Trisről, hogy elfajzott, de sokat nem tett hozzá a történethez egyébként. Az se tetszett, hogy lehet választani csoportot elvileg, de ha valaki egy másik mellett dönt és elhagyja a régit, azt rögtön megutálják a szülei. Semmi értelme ennek sem, hiszen elvileg ezek a csoportok azért jöttek létre, hogy legyen egy tökéletes társadalom (amiről tudjuk, hogy olyan nincs, nem is kell csodálkozni, hogy meg akarják dönteni a hatalmat), ahol mindenki úgy dönt a csoportjáról, ahogy szeretne. Hol van akkor a szabad választás joga, ha attól kell rettegniük a csoportváltóknak, hogy a családjuk meggyűlöli őket?

És az a baj, hogy a regény alapja nem tetszett, és ezután már épülhetett rá bármi, nem tudtam szemet hunyni ez a tény fölött. Pedig a gondolat jó, a kiképzés, a beavatás mind-mind nagyon élvezhető részei voltak a könyvnek. Viszont a karaktereket nem szerettem meg úgy, ahogyan a filmben, lehet azért nem, mert a könyvben Tris meséli el a történetet, az ő szemszögéből látom az egészet, és ha neki nem szimpatikus valaki, akkor az olvasónak sem lesz az. Zavaró volt, hogy az én megítélésem ezen múlott, mert pont, akit a szívembe zártam, azt Tris ölte meg, és akit nem kedveltem meg, az életben maradt.

Hogy a romantika szálról is ejtsek pár szót. Izgalmas lehet, hogy Négyes az oktató, idősebb, és megértem, hogy miért volt Tris számára olyan csábító (az külön tetszett, hogy viszonylag lassan ébredt csak rá, hogy mit érez az oktatója iránt), de azután, hogy a szerelem beteljesedett, nem éreztem nagyon valósnak. Valamiért nem sikerült beleszeretnem Négyesbe úgy, ahogy kellett volna. Bár még van két kötetem rá.

Értékelés: 5/4,5
Borító: 5/5
Kedvenc szereplő: Will


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése