Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X X

Menu

2013. március 30., szombat

Havas Jon szülei



A következő időszakban ritkábban lesznek bejegyzések könyvekről, aminek oka, hogy a harmincegyedikei Trónok harca premier miatt a héten elkapott egy láz a sorozat iránt. (És a könyveket lassabban olvasom a kicsi betűk miatt) Már tavaly nyáron elolvastam az első három részt és belekezdtem a negyedikbe, de akkor félbemaradt. Most viszont elölről kezdtem mind a sorozatot, mind a könyveket. És ha már olvasok, mért ne agyalhatnék közben...

Erősen spoileres! Tehát ha nem akarsz megtudni lényeges dolgokat, mert még nem láttad/olvastad, akkor inkább ne is menj tovább.

Nem is tudom mi volt a hatása, hogy elgondolkodtam ezen. Egyszerűen csak bevillant, hogy mi van, ha Jon apja mégsem Ned. Ezt azért is furcsa, mert bár tudom, hogy Martin karakterei nem fekete-fehérek (s ettől élő mindegyik, ettől hitelesek), egyik sem tiszta gonosz és tiszta jó. Ned a "becsület lovagja", szinte egyedül Jon miatt vétett, és talán másoknak ezért lesz különös, ha azt mondom, ezt a bűnt vegyük el tőle. A sorozatban nem kapott elég figyelmet (pedig szerintem kellett volna) Lyanna utolsó mondata: Promise me, Ned. Promise me.

De mit ígérjen meg Ned? Ugyebár Lyanna a húga volt, Robert király jegyese. Minden ott kezdődött, mikor Rhaegar Targaryen a lovagi tornán a kék rózsát nem a feleségének, hanem Lyanna-nak adta. Ilyet csak úgy nem tenne egy férfi, kivéve, ha tényleg nagyon szerelmes. Kockáztatta volna a nevét azzal, hogy csak azért adta a rózsát a lánynak, mert az szép? Nem túl reális ugye?

Nos, ezután az a hír terjedt el a királyságban, hogy Rhaegar elrabolta a lányt és megerőszakolta. Legalábbis Robert ezt mondta. De mi van, ha ez sem így történt? Lyanna esetleg önszántából ment a férfival, és elképzelhető, hogy közben gyereke is lett tőle. Az a gyerek pedig (az én véleményem szerint) nem mást, mint Havas Jon. Más megoldást én nem látok, vagy csak nem akarok elfogadni. Egyes elméletek szerint Robert az apja. Robert, mint Jon apja? Akkor Ned miért rejtette el a királytól? Sok fattya volt Robertnek, köztudott tény volt ez a királyságban, hát mért ne fogadhatta volna el Jont? Az nekem nem kielégítő indok, hogy azért, mert Lyanna féltette az udvartól.

Az már sokkal inkább logikusabb, hogy Rhaegar fia. Rhaegar tudott a legendáról, s arról, hogy a sárkánynak három feje van. Neki két gyermeke volt beteges feleségétől, aki már nem tudott volna neki újat szülni. Ezért aztán Lyanna-t "választotta", s az ő szerelmük gyümölcse Jon. Elképzelhetetlen lenne? Bizonyos szempontból igen. Sok példában bizonyított, hogy a vegyes családokban a Targaryen család jellegzetessége (pl.: platinaszőke haj, lila szemek) valahogyan mindig kiütött, de Jon? Sötét haj és sötét szemek, jellegzetes Stark. És az elméletemet más is gyengíti.


1. A rémfarkasok a Stark család állatai. Az igaz, hogy Joné albínó (fehér szőr, vörös szemekkel), de mégiscsak farkas. Nem ragaszkodna az állat egy olyanhoz, aki nem Stark. Bár Jon Lyanna felől félig Stark, de azt az állat bizonyára érezné. Vagy lehet, hogy tévedek.

2. Az első részben, mikor Ned és Jon útjai elválltak (Jon ment a Falra, Ned délre), akkor azt mondta neki, hogyha legközelebb találkoznak, mesél az anyjáról. Ha Jonnak olyan fontos szerepe van a történetben (ami kétségtelenül az, ha Rhaegar és Lyanna gyermeke), akkor nem hiszem, hogy így derülne rá fény. Az más kérdés, hogy végül Ned nem tudta  neki elmondani...

3. Igen, de ha Jon mégis R és L gyermeke, akkor is fattyú. Az tudott, hogy a Targaryen családban a vértfertőzés megszokott dolog, a többnejűség viszont nem volt jellemző. Hódító Aegon elvette mindkét lánytestvérét, de Rhaegar tett-e ilyet titokban? Ha az ő gyerekük és Rhaegar szándékosan, a jóslat miatt akarta a harmadikat, akkor biztosan nem hagyta, hogy fattyú legyen. Különben nem lett volna jogos a követelése a trónra. Bár ez is kérdéses, hisz az igazat csak Reed tudhatja, de ki adna pont egy mocsárlakó szavára?


4. Éjjeli testőrség. Ha Ned tudta, hogy kinek a fia Jon és milyen fontos szerepe lesz a jövőben, akkor mért hagyta, hogy csatlakozzon hozzájuk? Aki felölti a feketét, az nem birtokolhat földet, nem lehet gyereke. Ha megszegi az esküt, halállal lakol. Mi értelme lenne a Falra menni, ha utána meg kell szegnie az esküjét, mert jogos trónörökös? Ezt talán úgy tudnám megcáfolni, hogy az ötödik kötet végén leszúrják, újjá éled és mivel az eskü haláláig tart, ezzel megszűnik az. Vagy jönnének a sárkányok, elűznék a Másokat, leolvadna a Fal, aztán már nem kellene a testőrség. Jó, ez csak az én reményem.

Elgondolkodtató, hogy most akkor Jon kinek a gyermeke. Szerintem logikus lenne, ha félig Targaryen lenne. Én azért is szeretném ezt hinni, mert a könyvsorozat címe: A tűz és jég dala. Kiben egyesülhet ez, ha nem egy olyanba aki félig Stark (jég) félig Targaryen (tűz)? De a címet lehetne Dany-re és Jonra érteni.


Én azt szeretném, ha Jon és Dany a végén együtt uralkodnának. Olvastam, hogy ez sokakból nem tetszést váltott ki, de nekem tetszik a gondolata.

Még egy kis megjegyzés a végére: Azora Ahai-ról. Erről is ment a gondolkodás, hogy na az ki lesz. Olvastam neveket (pl.: Davos, Theon), de ezeket nem tartom valószínűnek. Egyrészt azért, mert nem főszereplők. Vannak fejezeteik, de nem tarthatóak főszereplőknek. És én nem hiszem, hogy olyan mentené meg a világot, aki nem a kezdetektől szerepel és a kezdetektől van szemszöge. Melyik történetben volt, hogy mellékszereplő mentette meg a világot? Én Azora Ahai-t Jonra és Danyre értem, ők lennének a legoptimálisabbak. Az más kérdés, hogy ez csak az én véleményem és ízlésem, s bizonyára kell még pár évet várnom, mire Martin befejezi még a két könyvet és megtudom...

komentarze

  1. Azor Ahai részhez egy kis észrevétel: Hogy is szól a jóslat? Füstben és sóban született herceg Azor Ahai, és egy vérző csillag is jelzi az ő eljövetelét. Nos, amikor Jont leszúrják, a könyvben le van írva, hogy a sebei nem gőzölögnek a hidegben, hanem FÜSTÖLNEK. Bowen Marsh arcan pedig könnycseppek gördülnek le, amikor leszúrja Jont. A könnycseppek SÓSAK. A vérző csillag pedig: A lovagnak, akit Wun Wun darabokra szakít, mielőtt Jonék odamennek hozzá, egy kék csillag a címere és írják is a könyvben, hogy a csillag véres a pajzsán és ruháján. Lehet, hogy ezt csak belemagyarázom, de túl sok véletlen egybeesés ez így egymást után. Szóval szerintem Jon Azor Ahai, ezt még alátámasztja az is, hogy Melisandre a tűzben állandóan Jont látta.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, nagyon jó az észrevételed :) Én ezt kihagytam, mondjuk még akkor írtam ezt a bejegyzést, mikor nem olvastam még sokat a témában.

      Törlés
  2. Ráadásul Jon a könyvben szőke. Olvasd újra az első könyv elejét.

    VálaszTörlés
  3. Szerintem a könyvben nem barna a szeme-

    VálaszTörlés
  4. Dede, Jon a könyvben szőke. 1. kötet, első pár fejezetében konkrétan leirják :-)

    VálaszTörlés
  5. Nem szőke :DDDDDDDDDDD Félrefordították.
    http://awoiaf.westeros.org/index.php/Jon_Snow Tessék, itt meg lehet nézni.

    VálaszTörlés