Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X X

Menu

2013. február 18., hétfő

Shiver - kritika

Fülszöveg:
A hideg – Grace évek óta figyelte a házuk mögötti erdőben élő farkasokat. Egy sárga szemű farkas – az ő farkasa – visszanéz rá. Nagyon ismerős, de nem tudja, miért.
A forróság – Sam két életet élt. Farkasként néma társa a lánynak, akit szeret. Aztán egy rövid ideig minden évben emberként, aki nem meri megszólítani Grace-t… Egészen mostanáig.
A borzongás – Grace és Sam számára a szerelem mindig távoli volt. De amikor már kimondták, nem takargathatták tovább. Samnek küzdenie kell, hogy ember maradjon – és Grace harcol, hogy megtartsa a fiút – még ha ez a múlt sebeit, a jelen törékenységét és a képtelen jövőt jelenti is…

Véleményem: Vigyázat, spoileres!
Ezt a trilógiát már kétszer olvastam, de úgy döntöttem, most írok róla egy bővebb kritikát. Először is, aki ismer, tudja, hogy imádom a farkasokat. Gyönyörű állatok, tehát teljesen megértem Grace rajongását irántuk. Ha már ez a rajongás, olvastam pár kritikát, hogy érthetetlen, nem túl logikus viselkedés ez Grace-től, mivel megtámadták tizenegy éves korában, akkor hogyan képes szeretni őket? Van benne igazság, csakhogy Grace nem egyszerű lány. Hordozza magában egy farkas tulajdonságait, még ha soha nem is alakult át. A falkához tartozik, hiába támadták meg, érzi a kötődést, egy közülük. Legalábbis én így tudnám megmagyarázni ezt a fura kapcsolatot, ami közöttük van.

Mint már egy másik bejegyzésemben említettem, három Vörös pöttyös könyvben hívják a főszereplőt Grace-nek. Talán azért, mert ez volt az első, ahol ilyen nevet olvastam, de erre a lányra illik a leginkább. Szerintem Grace nem tipikusan YA főszereplő. Persze vannak dolgai, gondolok itt az értetlenkedéseire néha, de ez olyan apró, megbocsátható "bűn", hogy én elsiklok felette. Nagyon önálló, okos, gyakorlatias, sosem kerül bajba. Én ilyen szeretnék lenni! Az igaz, hogy elhanyagolják a szülei, Sam jól megfogalmazta a szülő-gyerek kapcsolatot róluk. Grace nem lenne ilyen önálló, ha folyton babusgatnák a szülei. Persze nem kívánom, hogy ennyire ne törődjenek velem a szüleim, de én nagyon el lettem kényeztetve. Grace olyan dolgokat csinál, amiket nekem is tudnom kéne, és szégyellem, hogy nem tudom. Szeretnék rá hasonlítani, tényleg.

Ahogyan szeretnék ilyen fiút is. Na jó, lehet Sam már kicsit túl tökéletes. De ő sem tipikus YA szereplő, nem rossz fiú. Egyszerűen olyan szomszéd-srác kategóriába sorolnám, művészlélek, aki szereti a verseket, a gitározást, a könyveket, szóval minden olyat, amit én is. Annyira természetes az ő szerelmük, nem éreztem soha, hogy bármi erőltetett lenne benne. Nem akarják bemagyarázni, hogy létezik örök szerelem, nem tuszkolják le az olvasó torkán. Mégis, én, aki egyáltalán nem romantikus alkat vagyok, elhiszem, hogy létezik ilyen.

Nemcsak a fogalmazás gyönyörű ebben a könyvben. Persze az is nagyon, nagyon szép. Nem is olyan, mintha regény lenne, hanem mint egy vers. A tájleírások (amit sok szerző elhanyagol) itt tökéletesen ki vannak dolgozva. Nagy hangsúlyt fektet olyanok észrevételében, amikre a farkasoknál fekteti a hangsúlyt. Például a szaglás. Az a jelenet, mikor elmennek a boltba karamellát és forrócsokit venni, és Sam megkéri Grace-t, hogy írja le az illatokat, az valami mennyei. Azt kívántam, bárcsak én is ott lehetnék velük, már-már én is éreztem az illatokat.

A farkasok része sincs elhanyagolva ebben a könyvben. Itt nem a mitológia szerinti vérfarkasok vannak, akik a Holdra vonyítanak, megsebesülnek az ezüsttől. Helyette kaptunk olyan farkasokat, akik olyanok, mintha egyszerű, erdei állatok lennének. Nagyon jó még a tudományos megközelítés, a hideg-meleg ellentét, az egész farkassá változás kidolgozása.

Ez a könyv nem az akcióra helyezi a hangsúlyt. Igazából a trilógia egyik kötete sem. Egy egyszerű, de annál gyönyörűbb szerelmet akar, kissé lírai beütéssel bemutatni. Nem azoknak való, akik szeretik a váratlan fordulatokat, a kalandokat. Inkább gyönyörködtet, elbűvöl, és be kell vallanom, ez a kedvenc Vörös pöttyös könyvem.

Értékelés: 5/5
Borító: 5/5
Kedvenc szereplő(k): Grace, Sam, Isabel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése