Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X X

Menu

2013. március 11., hétfő

Zsarát - kritika

Fülszöveg:
Völgyeföldén zavaros, vad idők járnak.
A fiatal Nash király kapaszkodik a trónjába, miközben a lázadó főurak északon és délen is sereget toboroznak, hogy letaszítsák róla. Az erdő és hegyek tele vannak kémekkel, nyüzsögnek a tolvajok és mindenféle törvényen kívüliek.
Itt él Zsarát, aki vad, ellenállhatatlan megjelenésével, a lángnyelvek minden árnyalatában pompázó színű hajával az ember-szörnyek utolsó élő képviselője.
Egyszerre gyűlölt és imádott személy ő, akinek különleges képessége, hogy befolyásolni tudja a környezetében lévők elméjét. De Zsarát nem akar visszaélni e hatalmával, nem akarja ártatlan emberek titkait ellopni. Különösen, hogy neki magának is oly sok féltett titka van.
Csakhogy feltűnik Brigan herceg, aki azért jött, hogy Zsarátot a Királyi Városba vigye. Az udvarnak ugyanis szüksége van Zsarát segítségére, hogy leleplezze a király ellen szőtt összeesküvést. Messze az otthonától a lány fokozatosan rádöbben, hogy képessége jóval többet ér, mint amiről valaha álmodott.
Megmentheti a királyságot.
De csak akkor, ha nem fél olyan szörnnyé válni, mint amilyen az apja volt.
Ez a romantikus történet méltó párja a nagyszerű Garaboncnak, azonban vadonatúj szereplőkkel, egyetlenegyet kivéve. Ha tetszett a Garabonc, biztosan imádni fogod a Zsarátot is. Ha pedig még nem olvastad, ez után mindent megadnál azért, hogy minél előbb a kezedbe vehesd.


Véleményem: vigyázat, spoiler-es!
Először is megjegyzem, hogy én ezt tavaly is és most is előbb olvastam, mint a Garaboncot, ugyanis ez az előzménye. Bár nem sorrendbe írta meg az író, én jobban szeretek időrendben olvasni, mint megjelenési sorrendben. És persze furcsa lett volna Lekk haláláról először olvasni, mikor ebben a kötetben derül ki a múltja...

A borító nagyon tetszik, de itt is ugyanaz a problémám: szép külső, már nem olyan jó belső. A fogalmazás szép, végre egy YA könyv, amiben nem E/1 van, plusz még itt sok volt a leírás is, amit én szeretek. Sokan kifogásolták a cselekmény hiányát. Valóban, nem történik sok minden a könyvben, vándorlás, hétköznapi dolgok egy kastélyban, amit sok oldalon keresztül részletez az író. De én szeretem a sok leírást, engem nem zavar a vándorlás részletezése. Sok dolog volt viszont, ami zavart.

Bár az írónő sok esetben írta, hogy Zsarát (jaj olyan jó ez a név) nem látott bele az emberek fejébe, engem mégis zavart, hogy Brigan fejébe se látott bele, és ezt még részletezték is. Kicsit Alkonyat típus volt, gondolom nem kell magyaráznom, hogy miért. A másik, ami kicsit idegesített, Zsarát vérzésének leírása. Értem én a problémát, amire felfigyelt az írónő. Láttam már sok oldalon, hogy milyen lehetett Edward, mikor Bellának megvolt. És gondolom ezt a bakit akarta elkerülni az írónő azzal, hogy a szörnyek megérezhetik a vért és megtámadhatják Zsarátot, tehát jogos a védelme, de annyiszor leírta a regény során, hogy már idegesített. Ráadásul Zsarátnak mindig volt valami baja. Meglőtték, napokig szenvedett, megtámadta egy madár, napokig szenvedett. Megjött neki, szenvedett. Miért kellett ennek a lánynak mindig nyervognia? Kiakasztott vele.

Viszont tetszett, hogy csak fokozatosan szeretett bele Briganba. Bár furcsálltam, hogy olyan gyorsan megbocsátott neki, amiért az megtámadta. Sajnáltam Íjászt, meg a kapcsolatukat. Zsarát nagyon kegyetlenül viselkedett vele, amiért évekig játszott vele, aztán csak úgy eldobta. Ráadásul úgy halt meg, hogy azt hitte, nem tudta megvédeni a lányt.

Ami még nem tetszett, hogy mindenki összefeküdt mindenkivel. A végén már követni sem tudtam, hogy ki kinek a kije, ki kitől várandós. És azért is húztam a számat, hogy ez senkit se akasztott ki. Hogy a király fia tizenéves korában összefeküdt egy istállós lánnyal (ha jól emlékszem), és gyereke lett tőle. Íjásztól két nő is várandós lett, mert egyiküknek sincs annyi esze, hogy védekezzen vagy valami... Sok butaság volt a könyvben és érthetetlen dolog, néhol lassan is döcögött. Viszont a királysággal és a szörnyekkel mégis jó hangulatot teremtett.

Értékelés: 5/4
Borító: 5/5
Kedvenc szereplő: Íjász

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése