Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X X

Menu

2013. február 28., csütörtök

Egy különc srác feljegyzései - kritika

Fülszöveg:
"Az élet, a szerelem és a barátság regénye" Az "Egy különc srác feljegyzései" című könyv elbeszélője egy tizenöt éves középiskolás srác, Charlie. Furcsának és magányosnak érzi magát, mintha a pálya széléről, kívülállóként figyelné a körülötte zajló eseményeket. Egy nap elhatározza, hogy leveleket ír egy ismeretlennek, aki akár a barátja is lehetne. Ezekből a levelekből aztán szép lassan - olykor mulatságosan, olykor meghatóan - egy cseppet sem átlagos tinédzsert ismerhetünk meg. Charlie kétségbeesett erőfeszítéssel próbálja élni a saját életét, miközben menekül is előle, és ez a kettősség különleges, járatlan utak bejárására kényszeríti: családi drámák sora, új barátok, az első randevú, szexualitás, drogok... Chbosky regénye a lélek legmélyebb rezdüléseit tükrözi, miközben felidézi az olvasóban a felnőtté válás nehéz, semmi mással össze nem hasonlítható éveit. A kötet megjelenése óta több mint 1 000 000 példányban kelt el és hatalmas vitákat gerjesztett, miközben a tinédzserek megkerülhetetlen kultuszregényévé vált világszerte. Ellentmondásos módon egyszerre tiltott könyv és kötelező olvasmány az amerikai középiskolákban. Ez a regény ugyanazt jelenti a 21. századi tinédzsereknek, mint amit a "Zabhegyező" jelentett a szüleik generációinak.

Véleményem: Vigyázat, spoiler-es!
Először is hadd jegyezzem meg, hogy kitépte a szívemet. Khm.

Most jön a kritika része. Bevallom, előbb láttam a filmet, de még így is voltak dolgok, amik megleptek - persze pozitív értelemben. Annyira nagy változtatások nem is voltak a filmen. Ritkán mondom, hogy a film és a könyv is egyformán jó, de itt így van. Tökéletesen kiegészítik egymást, én mindkettőt imádtam!

Tetszett a levélküldés rész, mert mintha hozzám, olvasóhoz írta volna a leveleket, ezáltal sokkal közelebb éreztem magamhoz. Általában nem szeretem, ha egy könyvet úgy akarnak eladni, hogy ráégetik a bélyeget: Modern Zabhegyező. De itt nem éreztem, hogy ez fennhéjázás lenne. Ugyanúgy megérintett Charlie története, mint Holdené. Szeretem az ilyen csodabogaras fiúkat, mert magamra emlékeztetnek. És tényleg! Mintha valaki rólam írt volna egy regényt. Általában a YA történetekben a főhős lánnyal vannak így sokan, hogy bele tudnának bújni a bőrébe. Nos, én ennél a könyvnél éreztem ezt, ráadásul egy fiúval! De annyira aktuális minden, az érzései, a bizonytalansága. Teljesen magával ragadott, hogy milyen ártatlan, és hogyan merül el a barátság, a szerelem érzésében, és hogyan szokik rá a cigarettára.

Imádtam a zenéket. Már azzal is megnyert a könyv, hogy a XX. században játszódott. Volt egy hangulata, mert hiányzott a számítógép (vagy laptop), okostelefon, tablet stb. Helyette kazetták voltak, ha szeretted az együttest, megvásároltad a lemezét. És ez annyira varázslatos, annyira igazi! Ebben a mai világban olyan mű, hogy csak letöltjük a zenét a netről és kész. A másik, ami nagyon tetszett az a könyv-téma. Zabhegyező, Ne bántsátok a fekete rigót!, Az Édentől messze... Mind kultusz könyvek, amik érdemesek rá, hogy híresek legyenek.

És ez a könyv is az! Mert annyira az életről, rólunk szól. A kezdeti vívódások, ahogyan próbálok felnőni, rettegés, hogy nem fogadnak el. Az öröm, hogy valahová tartozunk, hogy megértenek minket. Ölelések és csókok, az első szerelem. Ha már szerelem, ebben is annyira magamra ismertem. A kiszemelted tudja, hogy szereted, és megkér, hogy ne szeresd, de te nem tudod nem szeretni, mert annyira tökéletes a szemedben... És próbálnád elfeledni, hogy szereted, de nem tudod, mert mindig pislákol némi remény...

Egyszerűen teljesen magával ragadott, infó és tesi órán elolvastam a felét, itthon pedig befejeztem. Rövid volt, de csak úgy faltam a sorokat, és már is hiányzik a regény. Ez az lesz, amit sokszor el fogok olvasni, és sokszor meg fogok nézni filmen. Mert rólam szól. Rólunk.

Értékelés: 5/5
Borító: 5/5
Kedvenc szereplő: Patrick (tetszett, hogy mindennemű ítélet nélkül kezelte a homoszexualitást az író. Hatalmas piros pont!!!!!)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése